Project optimalisatie samenwerking
Vanuit een grote (semi overheids) organisatie kwam de vraag om twee grote afdelingen te helpen met het verbeteren van de samenwerking. Een afdeling was als ICT provider de toeleverancier voor de andere afdeling en de samenwerking verliep alles behalve goed. Op het moment dat ik benaderd werd wilde de klant uit onvrede zijn ICT onderbrengen bij een andere (externe) partij, maar kreeg daar geen toestemming voor van de directie.
Gezamenlijk zijn een aantal deelprojecten gedefinieerd om als hefboom te dienen voor verbetering van de samenwerking. Gedurende de looptijd van dit project (circa 9 maanden) heb ik als project leider aan de klantzijde gewerkt. In praktijk kwam dat er vooral op neer dat ik bruggen aan het bouwen was.
Bij de start van het project waren de twee afdelingen in een soort “koude oorlog” gewikkeld. Na afloop is de ICT afdeling deze klant als zijn referentieklant gaan presenteren. De samenwerking is nu goed, er is over en weer begrip en de afdelingen weten elkaar nu goed te vinden.